امام خمینى (ره) و اندیشههاى ناب
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
«امروز و در آتیه نیز آنچه براى ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آنرا در نظر گیرند، خنثى کردن تبلیغات تفرقه افکن خانه بر انداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان به ویژه در عصر حاضر آن است که در مقابل این توطئهها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند.»(1)
روند انقلاب اسلامى با آگاهى دقیق در میان ملتهاى مسلمان به ویژه در کشورهاى اسلامى در حال طى کردن و یافتن جایگاه حقیقى خود است و با بر هم زدن معادلات سیاسى، فرهنگى و... جهان بر سکوى رهبرى و الگو دهى در سطح بین المللى قدرت و عظمت خود را به نمایش گذارده است. بنابراین شایسته و به جاست که هر سال در سالگرد وفات معمار کبیر انقلاب، گوشه هایى از توصیههاى حکیمانه آن رهبر فرزانه براى همگان یادآورى شود. تا اینکه با الهام گرفتن از دور اندیشى و توصیههاى ناب آن امام بزرگوار یاد و نام و حضور معنویش در میان امت انقلابى و دوستداران حقیقت زنده بماند و چراغ راه آیندگان گردد.
بنابر تعریف و ارزیابى شخصیتهاى برجسته ایرانى و خارجى امام امت بواسطه آثار و عملکرد بى نظیرش همیشه زنده تاریخ است. و از مردان تاریخ ساز جهان بشمار مىرود.
در همین راستا مقام معظم رهبرى مدظله العالى فرمودند:
واقعاً امام انسان عجیبى بود. اصلاً پیدایش و وجود این انسان با آن ابعاد، هیچ قابل تحلیل نیست، جز این که بگوییم تفضّل الهى بود. خداى متعال، براى این که چرخش در تاریخ و در حرکت قافله عظیم بشرى به وجود بیاورد، دستى باید از غیب ظاهر مىشد ؛ این دست را ظاهر کرد. اگر کسى در ابعاد و شخصیّت و وجود امام (ره) درست دقت کند، حقیقتاً جز این، هیچ توجیهى ندارد.(2) ملت ایران باید بدانند که حفظ انقلاب و برپانگهداشتن پرچم عزت و شرف و ادامه راه پرافتخارى که مجاهدات این ملت شریف در برابر ملتهاى جهان، مخصوصاً مسلمانان گشود و به عنوان تنها راه غلبه بر فشار و ظلم قلدران شناخته شد، و تنها باطل السحر توطئههاى دشمنان بر علیه انقلاب و جمهورى اسلامى، همانا حراست از اصول بنیانى انقلاب و پاسدارى از ارزشهاى انقلاب است. این، آن نقطه روشنى است که شعار ضدیت با سلطه جهانى استکبار را عالمگیر ساخته و ارکان نظام سلطه جهانى را متزلزل کرده است و همین است که از این پس نیز ملت ایران را بر همه توطئههاى دشمنان فایق خواهد ساخت. و این همان وصیت جاودانى است که امام راحل عظیم القدر (اعلى اللّه کلمته) در بیانیهها و اخیراً در وصیتنامه خود، همه ما را بدان توصیه فرموده است.(3) و حضرت آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى دام عزه شخصیت برجسته امام عزیز را اینگونه ارزیابى مىفرماید: «چگونه مىتوان باور کرد مردى که مایه این همه شور و حرکت و صاحب آن همه قدرت و عظمت بود اکنون در میان ما نیست (اما) هرکجا قدم مىگذاریم، به هر ارگانى مراجعه مىکنیم، در هر اجتماعى وارد مىشویم و به هر نماز جمعهاى سر مىزنیم، حضور او را لمس مىکنیم. چگونه مىتوان کسى را که آثار وجودىاش صحنههاى اجتماعى را پر کرده و در هر جا گام مىنهیم با آثار تازهاى از او روبه رو مىشویم و کران تا کران عالم هنوز از او سخن مىگویند در صف مردگان دانست»(4) بنابر یک تعریف و تعبیر دیگر از یکى از خواهران طلبه خارجى جاذبههاى معنوى امام بود که مردم را شیفته خود مىکرد و سبب ماندگارى نام و یاد ایشان شده است: «ترا چون شمع روشنى دیدیم که راه مسافرین شب تاریک را روشنى مىبخشید و تو را دریایى دیدیم پاک و زلال پس در اعماق وجودت فرو رفتیم...ترا مردى استوار و ثابت قدم یافتیم چون کوه که طوفانها لرزشى بر اندام او وارد نمىکرد...»(5)
آنچه در نوشتار حاضر در پیش روى شما قرار دارد نگاه عالمانه به توصیههاى حکیمانه و پدرانه رهبر کبیر انقلاب اسلامى است که در قالب وصیتنامه الهى توشه راه آینده انقلاب اسلامى است. همانگونه که انبیاء الهى جهت پایدارى و ثبات جامعه دین و هدایت نسل آینده امت خود دستورات لازم را از جانب خداوند حکیم در میان امت به یادگار مىگذارند، امام راحل نیز با پیروى از مکتب انبیاء و ائمه طاهرین علیهم السلام با دوراندیشى ویژه خویش توصیههاى خردمندانه و ارزشمندى را جهت استحکام پایههاى انقلاب اسلامى و تداوم راه انقلاب و رهنمود افراد و گروههاى مخالف نظام، به یادگار گذاشتهاند. سخن به حق گفتهایم اگر ادعا کنیم که آنچه سبب ماندگارى نام امام راحل شده است پیوند ایشان با انوار الهى بود و سخنانشان برگرفته از حقایق مسلم آسمانى بود. آنجا که قرآن کریم مىفرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه و قولوا قولاً سدیداً، یصلح لکم اعمالکم و یغفرلکم ذنوبکم و من یطع اللّه و رسوله فقد فاز فوزاً عظیماً»(6) هان اى کسانى که ایمان آوردید از خدا پروا گیرید و سخنى استوار بگویید تا کارهایتان را برایتان به اصلاح آرد و از گناهانتان درگذرد ما و هرکه از خدا و پیامبرش فرمان برد به یقین کامیاب گردد کامیابى بزرگ.
«سهل بن سعد ساعدى» مىگوید: هرگز نشد که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) یکبار بر این منبر بنشیند و آیه «یا ایّها الذین آمنوا اتقوا اللّه.... را تلاوت نفرماید.»(7) همان گونه که ذکر شد از آنجا که سخنان حکیمانه امام امت برگرفته از قرآن و عترت بود موجب ماندگارى و اثر بخش گردید خود آن بزرگوار در ابتداء وصیتنامه تاریخى خود ابتدا سخن از ودیعه الهى سخن به میان آورده و امت انقلابى ایران را به پیوند محکم و دائمى و تمسّک به قرآن و عترت توصیه کردهاند و آنرا از افتخارات مسلمانان شمردند: «ما مفتخریم و ملت عزیز سرتا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبى است که مىخواهد حقایق قرآنى که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم مىزند.از مقبرهها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیود که بر پاى و دست و قلب او پیچیده است و او را به سوى فنا ونیستى و بردگى و بندگى طاغوتیان مىکشاند، نجات دهد. ما مفتخریم که پیرو مذهبى هستیم که رسولخدا(ص) مؤسس آن به امر خداوند تعالى بوده و امیرالمؤمنین على بن ابى طالب این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگىهاست.»(8) امام راحل همان گونه که قرآن کریم را مایه نجات مسلمانان مىدانند خودشان با تمسّک به قرآن کریم حرکت پیامبر گونه خود را از سال 1342 آغاز کرده و به یارى خداوند در سال 1357 به سرانجام رساندند و در این حرکت مهم منتظر همراهى و یا تشویق دیگران نماندند که این حرکت نیز برگرفته از قرآن کریم بود آنجا که مىفرماید: «قل انّما اعظم بواحدةٍ ان تقوموا للّه مثنى و فرادى ثم تتفکّروا ما بصاحبکم من جنّةٍ ان هو الّا نذیر لکم بین یدى عذابٍ شدیدٍ»(9) اى رسول ما، بگو به امت که من به یک سخن شما را پند مىدهم (که اگر بشنوید البته هدایت یابید) و آن سخن این است که شما خالص براى خدا دو نفر دو نفر باهم یا هر یک تنها در امر دینتان قیام کنید و درباره من عقل و فکرت به کار بندید تا به خوبى دریابید که صاحب شما امت رسول خدا را جنون نیست (و صاحب عقل کامل است و این نسبت از جهل و غرض است) او رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است مىترساند.» هر آنچه امام امت در طول عمر با برکتشان انجام دادند همه طبق دستورات قرآنى و براى خدا بود. و همین سبب ماندگار نام، یاد و اندیشههاى ناب ایشان
گردید و اگر ایشان قدرتهاى استعمارى غرب و شرق را خوار و حقیر کردند و به آمریکا لقب شیطان دادند، آن نیز از قدرت کلام الهى بود. که مىفرماید: «ولاتهنوا ولاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین»(10) شما مسلمانان نه هرگز در کار دین سستى کنید و نه از فوت غنیمت و متاع دنیا اندوهناک باشید زیرا شما فاتح فیروزمندترین مردم و بلند مرتبهترین ملل دنیا هستید اگر در ایمان ثابت و استوار باشید.» امام خمینى(ره) ثابت کردند که اگر طبق دستور قرآن عمل شود پیروزى قطعى است. جاى تأسف است که عدّهاى به هر دلیل نمىخواهند حقیقت را بپذیرند. به ویژه در عصر حاضر که فلسفه بسیارى از آیات و روایات براى مردم روشن گردیده است چگونه عدّهاى با غرض ورزى یا از روى جهالت (مدرن) مىخواهند شواهد شفاف و مستدل قرآنى را نادیده بگیرند. و در صدد اشکال تراشى و اظهار سخنان بى پایه و بى منطق گردند؟
آیا مىتوان به اینگونه افراد نام انسان دانشمند، فهیم، فرهیخته، متمدن نهاد؟!
این گروه به اصطلاح روشنفکر چگونه ادعاى روشنفکرى و... دارند در حالیکه فکرشان بقدرى تاریک و بى فروغ است که حتى فرداى خود را نمىتوانند مشاهده کنند و با سوء استفاده از رأفت اسلامى و آزادى قلم و بیان به دشمنى با هم وطنان خود برمىخیزند و جاده صاف کن اجانب مىگردند. و بهسان یهودیان و کفار صدر اسلام در صدد ضربه زدن به اسلام عالم گیر هستند حال آنکه اسلام عزیز با تمام قدرت و عظمت در حال در نوردیدن مرزهاى جغرافى و عقیدتى و پیش تازى به سوى افقهاى دور دست مىباشد و مسلمان شدن گروه کثیرى در کشورهاى غربى شاهد این ادعاست. امام امت این گروه را اینگونه مورد خطاب قرار دادهاند: «گاهى ناشیانه و با صراحت به اینکه احکام اسلام که هزار و چهارصد سال قبل وضع شده است نمىتواند در عصر حاضر کشورها را اداره کند یا آنکه اسلام یک دین ارتجاعى است و با هر نوآورى و مظاهر تمدن مخالف است...»(11) (را عنوان کرده و به اسلام مىتازند) این گونه افراد چشمان بصیرتشان به روى حقایق بسته شده و اگر نه خورشید نورانى و طلوع فجر را جز کوردلان همگان مشاهده مىنمایند و از حرارت و نورانیت آن بهرهمند مىگردند. اینکه ملت مسلمان ایران در سایه پیروى از دستورات الهى در برابر طاغوت مسلح به انواع سلاحها و پشتیانى ابرقدرتها، توانستند حاکمیت دین را در ایران مستقر نمایند. کار صاحبان بصیرت بود. امام امت در فرازى از وصیتنامهشان چنین مىفرمایند: «اگر نبود دست تواناى خداوند (واعتصموا بحبل اللّه جمیعاً و لا تفرّقوا...)(12) همگى به رشته دین خدا چنگ زده و به راههاى متفرق نروید... (که مردم به ریسمان الهى چنگ زدند تا توانستند متحد و منسجم بر علیه طاغوت قیام کنند) امکان نداشت یک جمعیت سى و شش میلیون با آن تبلیغات ضد اسلامى و ضد روحانى خصوص در این صد سال اخیر و با آن تفرقه افکنىهاى بى حساب قلم داران و... همه و همه براى کشیدن نسل جوان فعال به فساد و بى تفاوتى بدست شاه فاسد و پدر بى فرهنگش(بود ملت بتوانند بر آنها پیروز گردند) بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامى ایران از همه انقلابها جداست... .»
اسلام و حکومت اسلامى پدیده الهى است که با بکار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین مىکند و قدرت آن را دارد که قلم سرخ بر ستمگرىها و چپاولگریها و فساد و تجاوزها بکشد و انسانها را به کمال مطلوب خود برساند.»(13) طبق آینده نگرى امام راحل زمزمههایى که امروز در حال نواخته شدن است و قلمهاى ناتوان از قبول حقیقت و چهرههاى عنود خجالت زده که دست به دست هم داده و در صدد تضعیف قرآن و عترت برآمدهاند، کارى از پیش نخواهند برد. چرا که خداوند پشتوانه این ملت و این انقلاب اسلامى است و قرآن کریم مویّد آن: «کنتم خیر امّةٍ اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر...»(14) شما مسلمانان، نیکوترین امتى هستید که بر آن قیام کردند که (براى اصلاح بشر) مردم را به نیکوکارى وادار کنند و از بدکارى باز دارند و ایمان بخدا آورند....
«لن یضّروکم الّا اذى و ان یقاتلوکم الادبار ثمّ لاینصرون»(15) هرگز (جهودان دشمنان اسلام) آسیب و زیان سخت به شما نتوانند رسانید مگر آنکه از نکوهش و یاوه سرایى شما را اندکى بیازارند و اگر به کارزار شما آیند، از جنگ خواهند گریخت و از این پس هیچ وقت منصور نخواهند بود.
عترت در اندیشه امام امت
یکى دیگر از افتخارات و پشوانههاى انقلاب اسلامى از دیدگاه امام امت و باورهاى مردم ایمان به وجود مقدس ائمه اطهار علیهم السلام مىباشد. در این راستا مىفرمایند: «ما مفتخریم که باقرالعلوم بالاترین شخصیت تاریخ است. و کسى جز خداى متعال و رسول(ص) و ائمه معصومین(ع) مقام او را درک نکرده و نتواند درک کرد، از ماست و ما مفتخریم که مذهب ما جعفرى است که فقه ما که دریایى بى پایان است یکى از آثار اوست. ما مفتخریم که ائمه معصومین ما صلوت اللّه و سلامه علیهم در راه تعالى دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکى از ابعاد آن است، در حبس و تبعید بسر برده و عاقبت در راه براندازى حکومتهاى جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند و ما مفتخریم که مىخواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم. و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگ سرنوشت ساز، سر از پا نشناخته جان، مال و عزیزان خود را نثار راه خدا مىکنند.»(16) در عصرى که پیشرفت علم و تمدن بطور چشمگیر خود را مدیون ادیان الهى و به ویژه دین مبین اسلام مىداند «جابربن حیان» را پدر علم شیمى مىخواند که وى یکى از شاگردان با لیاقت مکتب «جعفر بن محمد» علیه السلام است. گروهى گمنام با جدا کردن راه خود از مکتب جعفرى به کوته فکرى خود صحه گذارده و خود را رسوا کردهاند. «نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا معتقد است: اروپا پاى خود را بر دوش اسلام گذاشته و خود را بالا کشیده است. امام بزرگوار در توصیه ماندگار خودشان خطاب به افراد بهانه جو...فرمودند: «این جانب به جوانان چه دختران و چه پسرانى که مورد بهره بردارى منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شدهاند، وصیت مىنمایم که بى طرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینند و به تبلیغات آنانکه مىخواهند جمهورى اسلامى ساقط شود و کیفیت عمل آنان و رفتارشان با تودههاى محروم و گروهها و دولتىها که از آنان پشتیبانى کرده و مىکنند، و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و تغییر موضع هایشان در پیش آمدهاى مختلف را با دقت و بدون هواى نفس بررسى کنید، و مطالعه کنید، حالات آنانکه در جمهورى اسلامى بدست منافقان و... منحرفان شهید شدند ارزیابى کنید بین آنان و دشمنانشان، نوارهاى این شهیدان تا حدى در دست، و نوارهاى مخالفان (هم) شاید در دست شما باشد ببینید کدام دسته طرفدار محرومان و مظلومان جامعه هستند.»(17)
ایشان در فراز دیگر وصیتنامه با صراحت به جوانان مىفرمایند: «به مجرد آنکه فرد یا افرادى را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند او را ارشاد و نصیحت کنند و اگر تأثیر نکرد از او روگردان شوند و او رابه انزوا بکشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانى مىتوان گرفت و مخصوصاً در اساتید کسى پیدا شد که مىخواهد انحراف ایجاد کند او را ارشاد و اگر نشد از خود و کلاس خود طرد کنند.»
لازم بذکر است افرادى که به مقام الهى ائمه طاهرین (ع) جسارت مىکنند به جاى اطاعت چشم و گوش بسته از دیگران، قدرى پیرامون گفتهها و خواستههایشان تأمّل نموده و پاى مباحث و مناظرههاى علمى مستدل کارشناسان بنشینند. در این صورت اگر اهل عناد نباشند حتماً در افکار و رفتار خود تجدید نظر خواهند کرد.
اینگونه افراد اگر اهل علم و آگاهى بوده باشند مىبایست از تاریخ هم آگاهى لازم را داشته باشند که در این صورت خواهند دید مخالفان ادیان و ائمه معصومین در گذشته افراد بسیار قدرتمندتر از آنها بوده اما نتوانستهاند کارى از پیش ببرند و خود به دست تاریخ به فراموشى سپرده شدهاند. اما انوار الهى همچنان در حال درخشش و گسترش است.
امروز چهره الهى و نورانى ائمه طاهرین از مرزهاى اسلامى فراتر رفته و در میان ملل و اقوام مختلف جایگاه خود را به نمایش گذاردهاند و نمونه بارزش رهبر هند «گاندى» است که به ملت خود توصیه کرده است که در زندگى خودشان از على (ع) غافل نباشند و آزادگى امام حسین(ع) را سرلوحه راه خود قرار بدهند. به برکت اسلام و قرآن و رهبرى ولایت مدارش، کشور ایران در عرصه بین الملل یکى از وزنههاى سیاست گذارى و الگو دهى است بنابراین کسانى که با نظام جمهورى اسلامى مخالفت مىنمایند فرصت سوزى کرده و بر علیه خود دست به کار شدهاند.
امام راحل و دغدغه امنیت اجتماعى
از دیگر آرزوها و دغدغههاى امام راحل آسایش و امنیت اجتماعى ملت مسلمان به ویژه مردم مسلمان ایران مىباشد. و این آرزو در سایه اجراى فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر برآورده شدنى است. ایشان به دستور قرآن کریم به تنهایى امر به معروف را آغاز کرده و از سال 1342 در پى تحقق آن رنجها و مصائب را بر خود هموار کردند. در این راستا از تنهایى خود و قدرت طاغوت نهراسیدند و به یارى خداوند بزرگ با حمایت ملت مسلمان سرانجام ثمره شیرین تلاش خود را چشیدند بنابراین براى زمان بعد از حیات خودشان نیز به مردم مسلمان توصیه کردند که براى احقاق حق و عدالت بکوشند: «و اما حکومت حق براى نفع مستضعفان و جلوگیرى از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعى همان است که سلیمان بن داود و پیامبر عظیم الشأن و اوصیاء بزرگوارش براى آن کوشش مىکردند. از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است.»
با توجه به هشیارى و دقت نظر امام عزیز در مورد اجراى فریضه امر به معروف و نهى از منکر که به طور طبیعى باب میل عدّهاى نخواهد بود بنابراین با توسّل به بهانههاى گوناگون از جمله مطرح کردن نظریههاى روان شناسان غرب و شرق به قصد سنگ اندازى مانع بر سر راه اجراى امر به معروف و نهى از منکر قرار خواهند داد. لذا امام عزیز پیشاپیش فرمودهاند: «تقاضا این است که قبل از آشنایى به مسائل با اشکال تراشى و انتقاد کوبنده و فحاشى برنخیزید...شما اشکال تراشان بفکر بنشینید که آیا بهتر نیست به جاى سرکوب به اصلاح و کمک بکوشید... این جانب هیچ گاه نگفته و نمىگویم که امروز در این جمهورى به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل مىشود و اشخاص از روى جهالت و عقده و بى انضباطى بر خلاف مقررات اسلام، عمل نمىکند لکن عرض مىکنم که قوه مقننه و قضائیه و اجرائیه (پلیس متعهد حافظ امنیت) با زحمات جان فرسا کوشش در اسلامى کردن این کشور مىکنند و ملت دهها میلیونى نیز طرفدار و مددکار آنان هستند و اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسانتر و سریعتر خواهد بود و اگر خداى نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده میلیونى بیدار شده و متوجه به مسائل است. آمال انسانى اسلامى بخواست خداوند متعال جامه عمل بطور چشم گیر خواهد پوشید و کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند. از آنجا که تاریخ استعمار نشان داده است تا کنون هیچگاه دول زور مدار خواهان سعادت و آرامش ملتها نبودهاند و گامى در جهت گشودن گره از مشکلات ملتها برنیامده و به آنها رحم نکردهاند و حتى با دوستان خود باخته خود نیز صادق نبودهاند و هرگاه براى عدّهاى از مخالفان رژیمها کارى انجام دادهاند به یقین در جهت منافع امپریالیستى خود بوده است به همین جهت امام امت همواره مردم به ویژه جوانان را از خوش خدمتىهاى اجانب برحذر مىداشتند و این هشدار را در قالب وصیتنامه براى مردم به یادگار گذاشتهاند: «از جوانان، دختران و پسران مىخواهم که استقلال و آزادى و ارزشهاى انسانى را ولو با تحمّل زحمت و رنج، فداى تجملات و عشرتها و بى بند و باریها و حضور در مراکز فحشاء که از طرف غرب و عمال بى وطن به شما عرضه مىشود، نکنند. که آنان آنچه تجربه نشان داده جز تباهى شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخایر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگى کشیدنتان و مصرفى نمودن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمىکنند و مىخواهند با این وسایل (اسباب و ابزارهاى تجملى و سرگرم کننده) و امثال آنها شما را عقب مانده و به اصطلاح آنان نیمه وحشى نگهدارند. از توطئههاى بزرگ آنان چنانچه اشاره شد و کراراً تذکر دادهام بدست گرفتن مراکز تعلیم و تربیت خصوصاً دانشگاه هاست که مقدرات کشورها در دست محصولات آنهاست.»(18) در سالهاى اخیر شاهد نمایش فیلم و نوشتههاى توهینآمیز به مقدسات در این مراکز علمى هستیم و سازمان دهنده گان آنها به ظاهر افراد دانشجو و به نوعى روشنفکر هستند. بنابر فرموده امام راحل روش آنان (دشمنان اسلام و ایران) با روحانیون و مدارس علوم اسلامى فرق دارد..اما در دانشگاه نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهاى خود منحرف کنند و به سوى شرق یا غرب بکشانند و دولتمردان را از بین اینان انتخاب و بر سرنوشت کشورها حکومت دهند تا به دست آنها هرچه مىخواهند انجام دهند.»
این پیش گویى رهبر کبیر انقلاب در سالهاى اخیر به صورت کم رنگ خود را نمایان ساخت و موجب تنشهاى روانى در سطح جامعه گردید و روند اصلاح و امنیت را به میدان مسابقه سیاسى، فرهنگى و...تبدیل نمود و چنان به مخالفان و خودباختگان جرأت بخشید که از اظهار نظرهاى خائنانه ابا نکردند تا آنجا پیش رفتند که تحت عنوان کارشناس بر خلاف نظر اسلام از نظریههاى «پوپرى» حمایت کردند و با ایراد سنخنرانیها و نوشتهها جامعه را به سوى چالش و بحران فرهنگى پیش بردند. در حالیکه در سایه نظام جمهورى اسلامى ادامه تحصیل و اشتغال داشتند سنگ بیگانگان را به سینه زدند. در پایان با یک فراز دیگر از سخنان حکیمانه امام بزرگوار به روان پاکشان درود مىفرستیم: «نصیحت من مشفقانه به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از اشتباه بر گردید و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهورى اسلامى خدمت مىکنند متحد شوید و براى ایران مستقل و آزاد فعالیت نمائید تا کشورتان و ملت از شر مخالفین نجات پیدا کند و همه با هم به زندگى شرافتمندانه ادامه دهید تا چه وقت و براى چه گوش به فرمان اشخاص هستید که جز به نفع شخص خود فکر نمىکنند و در آغوش و پناه ابرقدرتها با ملت خود در ستیز هستند و شما را فداى مقاصد شوم و قدرتطلبى خویش مىنمایند؟و...مىدانید که شما قدرتى در مقابل سیل خروشان ملت ندارید و کارهایتان جز به ضرر خودتان و تباهى عمرتان نتیجهاى ندارد. من تکلیف خود را که هدایت است ادا کردم و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما مىرسد و شائبه قدرتطلبى در آن نیست گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهى نجات دهید.»(19)
«پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الّا کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتى است که بعد از مشروطه لمس نمودهاید.»(20)
پىنوشتها: -
1. ابوالحسن شیرازى، حبیب اللّه، انقلاب اسلامى و ریشههاى آن.
2. مجموعه رهنمودهاى مقام معظم رهبرى، (1/3/1369)
3. مجموعه رهنمودهاى مقام معظم رهبرى، ج 4، ص 251، دهم خرداد 1369.
4. مرکز جهانى علوم اسلامى، معاونت فرهنگى تربیتى (خواهران) وصف خورشید، ص 35 (از مقاله نگارنده) پدر مهربان و سخنان گهربار.
5. نامه جامعه سال اول شماره 9 خرداد 1384 ماه نامه فرهنگى اجتماعى (جامعه الزهرا) ص 66.
6. سوره احزاب، آیه 71 - 70.
7. جلال الدین فارسى، فلسفه انقلاب اسلامى، ص 310.
8. وصیتنامه، سابق، 75.
9. سوره سبا، آیه 46.
10. سوره آل عمران، آیه 138.
11. ریشههاى انقلاب سابق.
12. سوره آل عمران، آیه 103.
13. وصیتنامه، ریشههاى انقلاب سابق.
14. سوره آل عمران، آیه 110.
15. همان، آیه 111.
16. وصیتنامه سابق.
17. همان.
18. همان.
19. همان.
20. همان.
روند انقلاب اسلامى با آگاهى دقیق در میان ملتهاى مسلمان به ویژه در کشورهاى اسلامى در حال طى کردن و یافتن جایگاه حقیقى خود است و با بر هم زدن معادلات سیاسى، فرهنگى و... جهان بر سکوى رهبرى و الگو دهى در سطح بین المللى قدرت و عظمت خود را به نمایش گذارده است. بنابراین شایسته و به جاست که هر سال در سالگرد وفات معمار کبیر انقلاب، گوشه هایى از توصیههاى حکیمانه آن رهبر فرزانه براى همگان یادآورى شود. تا اینکه با الهام گرفتن از دور اندیشى و توصیههاى ناب آن امام بزرگوار یاد و نام و حضور معنویش در میان امت انقلابى و دوستداران حقیقت زنده بماند و چراغ راه آیندگان گردد.
بنابر تعریف و ارزیابى شخصیتهاى برجسته ایرانى و خارجى امام امت بواسطه آثار و عملکرد بى نظیرش همیشه زنده تاریخ است. و از مردان تاریخ ساز جهان بشمار مىرود.
در همین راستا مقام معظم رهبرى مدظله العالى فرمودند:
واقعاً امام انسان عجیبى بود. اصلاً پیدایش و وجود این انسان با آن ابعاد، هیچ قابل تحلیل نیست، جز این که بگوییم تفضّل الهى بود. خداى متعال، براى این که چرخش در تاریخ و در حرکت قافله عظیم بشرى به وجود بیاورد، دستى باید از غیب ظاهر مىشد ؛ این دست را ظاهر کرد. اگر کسى در ابعاد و شخصیّت و وجود امام (ره) درست دقت کند، حقیقتاً جز این، هیچ توجیهى ندارد.(2) ملت ایران باید بدانند که حفظ انقلاب و برپانگهداشتن پرچم عزت و شرف و ادامه راه پرافتخارى که مجاهدات این ملت شریف در برابر ملتهاى جهان، مخصوصاً مسلمانان گشود و به عنوان تنها راه غلبه بر فشار و ظلم قلدران شناخته شد، و تنها باطل السحر توطئههاى دشمنان بر علیه انقلاب و جمهورى اسلامى، همانا حراست از اصول بنیانى انقلاب و پاسدارى از ارزشهاى انقلاب است. این، آن نقطه روشنى است که شعار ضدیت با سلطه جهانى استکبار را عالمگیر ساخته و ارکان نظام سلطه جهانى را متزلزل کرده است و همین است که از این پس نیز ملت ایران را بر همه توطئههاى دشمنان فایق خواهد ساخت. و این همان وصیت جاودانى است که امام راحل عظیم القدر (اعلى اللّه کلمته) در بیانیهها و اخیراً در وصیتنامه خود، همه ما را بدان توصیه فرموده است.(3) و حضرت آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى دام عزه شخصیت برجسته امام عزیز را اینگونه ارزیابى مىفرماید: «چگونه مىتوان باور کرد مردى که مایه این همه شور و حرکت و صاحب آن همه قدرت و عظمت بود اکنون در میان ما نیست (اما) هرکجا قدم مىگذاریم، به هر ارگانى مراجعه مىکنیم، در هر اجتماعى وارد مىشویم و به هر نماز جمعهاى سر مىزنیم، حضور او را لمس مىکنیم. چگونه مىتوان کسى را که آثار وجودىاش صحنههاى اجتماعى را پر کرده و در هر جا گام مىنهیم با آثار تازهاى از او روبه رو مىشویم و کران تا کران عالم هنوز از او سخن مىگویند در صف مردگان دانست»(4) بنابر یک تعریف و تعبیر دیگر از یکى از خواهران طلبه خارجى جاذبههاى معنوى امام بود که مردم را شیفته خود مىکرد و سبب ماندگارى نام و یاد ایشان شده است: «ترا چون شمع روشنى دیدیم که راه مسافرین شب تاریک را روشنى مىبخشید و تو را دریایى دیدیم پاک و زلال پس در اعماق وجودت فرو رفتیم...ترا مردى استوار و ثابت قدم یافتیم چون کوه که طوفانها لرزشى بر اندام او وارد نمىکرد...»(5)
آنچه در نوشتار حاضر در پیش روى شما قرار دارد نگاه عالمانه به توصیههاى حکیمانه و پدرانه رهبر کبیر انقلاب اسلامى است که در قالب وصیتنامه الهى توشه راه آینده انقلاب اسلامى است. همانگونه که انبیاء الهى جهت پایدارى و ثبات جامعه دین و هدایت نسل آینده امت خود دستورات لازم را از جانب خداوند حکیم در میان امت به یادگار مىگذارند، امام راحل نیز با پیروى از مکتب انبیاء و ائمه طاهرین علیهم السلام با دوراندیشى ویژه خویش توصیههاى خردمندانه و ارزشمندى را جهت استحکام پایههاى انقلاب اسلامى و تداوم راه انقلاب و رهنمود افراد و گروههاى مخالف نظام، به یادگار گذاشتهاند. سخن به حق گفتهایم اگر ادعا کنیم که آنچه سبب ماندگارى نام امام راحل شده است پیوند ایشان با انوار الهى بود و سخنانشان برگرفته از حقایق مسلم آسمانى بود. آنجا که قرآن کریم مىفرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه و قولوا قولاً سدیداً، یصلح لکم اعمالکم و یغفرلکم ذنوبکم و من یطع اللّه و رسوله فقد فاز فوزاً عظیماً»(6) هان اى کسانى که ایمان آوردید از خدا پروا گیرید و سخنى استوار بگویید تا کارهایتان را برایتان به اصلاح آرد و از گناهانتان درگذرد ما و هرکه از خدا و پیامبرش فرمان برد به یقین کامیاب گردد کامیابى بزرگ.
«سهل بن سعد ساعدى» مىگوید: هرگز نشد که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) یکبار بر این منبر بنشیند و آیه «یا ایّها الذین آمنوا اتقوا اللّه.... را تلاوت نفرماید.»(7) همان گونه که ذکر شد از آنجا که سخنان حکیمانه امام امت برگرفته از قرآن و عترت بود موجب ماندگارى و اثر بخش گردید خود آن بزرگوار در ابتداء وصیتنامه تاریخى خود ابتدا سخن از ودیعه الهى سخن به میان آورده و امت انقلابى ایران را به پیوند محکم و دائمى و تمسّک به قرآن و عترت توصیه کردهاند و آنرا از افتخارات مسلمانان شمردند: «ما مفتخریم و ملت عزیز سرتا پا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبى است که مىخواهد حقایق قرآنى که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم مىزند.از مقبرهها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر از جمیع قیود که بر پاى و دست و قلب او پیچیده است و او را به سوى فنا ونیستى و بردگى و بندگى طاغوتیان مىکشاند، نجات دهد. ما مفتخریم که پیرو مذهبى هستیم که رسولخدا(ص) مؤسس آن به امر خداوند تعالى بوده و امیرالمؤمنین على بن ابى طالب این بنده رها شده از تمام قیود، مأمور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگىهاست.»(8) امام راحل همان گونه که قرآن کریم را مایه نجات مسلمانان مىدانند خودشان با تمسّک به قرآن کریم حرکت پیامبر گونه خود را از سال 1342 آغاز کرده و به یارى خداوند در سال 1357 به سرانجام رساندند و در این حرکت مهم منتظر همراهى و یا تشویق دیگران نماندند که این حرکت نیز برگرفته از قرآن کریم بود آنجا که مىفرماید: «قل انّما اعظم بواحدةٍ ان تقوموا للّه مثنى و فرادى ثم تتفکّروا ما بصاحبکم من جنّةٍ ان هو الّا نذیر لکم بین یدى عذابٍ شدیدٍ»(9) اى رسول ما، بگو به امت که من به یک سخن شما را پند مىدهم (که اگر بشنوید البته هدایت یابید) و آن سخن این است که شما خالص براى خدا دو نفر دو نفر باهم یا هر یک تنها در امر دینتان قیام کنید و درباره من عقل و فکرت به کار بندید تا به خوبى دریابید که صاحب شما امت رسول خدا را جنون نیست (و صاحب عقل کامل است و این نسبت از جهل و غرض است) او رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است مىترساند.» هر آنچه امام امت در طول عمر با برکتشان انجام دادند همه طبق دستورات قرآنى و براى خدا بود. و همین سبب ماندگار نام، یاد و اندیشههاى ناب ایشان
گردید و اگر ایشان قدرتهاى استعمارى غرب و شرق را خوار و حقیر کردند و به آمریکا لقب شیطان دادند، آن نیز از قدرت کلام الهى بود. که مىفرماید: «ولاتهنوا ولاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین»(10) شما مسلمانان نه هرگز در کار دین سستى کنید و نه از فوت غنیمت و متاع دنیا اندوهناک باشید زیرا شما فاتح فیروزمندترین مردم و بلند مرتبهترین ملل دنیا هستید اگر در ایمان ثابت و استوار باشید.» امام خمینى(ره) ثابت کردند که اگر طبق دستور قرآن عمل شود پیروزى قطعى است. جاى تأسف است که عدّهاى به هر دلیل نمىخواهند حقیقت را بپذیرند. به ویژه در عصر حاضر که فلسفه بسیارى از آیات و روایات براى مردم روشن گردیده است چگونه عدّهاى با غرض ورزى یا از روى جهالت (مدرن) مىخواهند شواهد شفاف و مستدل قرآنى را نادیده بگیرند. و در صدد اشکال تراشى و اظهار سخنان بى پایه و بى منطق گردند؟
آیا مىتوان به اینگونه افراد نام انسان دانشمند، فهیم، فرهیخته، متمدن نهاد؟!
این گروه به اصطلاح روشنفکر چگونه ادعاى روشنفکرى و... دارند در حالیکه فکرشان بقدرى تاریک و بى فروغ است که حتى فرداى خود را نمىتوانند مشاهده کنند و با سوء استفاده از رأفت اسلامى و آزادى قلم و بیان به دشمنى با هم وطنان خود برمىخیزند و جاده صاف کن اجانب مىگردند. و بهسان یهودیان و کفار صدر اسلام در صدد ضربه زدن به اسلام عالم گیر هستند حال آنکه اسلام عزیز با تمام قدرت و عظمت در حال در نوردیدن مرزهاى جغرافى و عقیدتى و پیش تازى به سوى افقهاى دور دست مىباشد و مسلمان شدن گروه کثیرى در کشورهاى غربى شاهد این ادعاست. امام امت این گروه را اینگونه مورد خطاب قرار دادهاند: «گاهى ناشیانه و با صراحت به اینکه احکام اسلام که هزار و چهارصد سال قبل وضع شده است نمىتواند در عصر حاضر کشورها را اداره کند یا آنکه اسلام یک دین ارتجاعى است و با هر نوآورى و مظاهر تمدن مخالف است...»(11) (را عنوان کرده و به اسلام مىتازند) این گونه افراد چشمان بصیرتشان به روى حقایق بسته شده و اگر نه خورشید نورانى و طلوع فجر را جز کوردلان همگان مشاهده مىنمایند و از حرارت و نورانیت آن بهرهمند مىگردند. اینکه ملت مسلمان ایران در سایه پیروى از دستورات الهى در برابر طاغوت مسلح به انواع سلاحها و پشتیانى ابرقدرتها، توانستند حاکمیت دین را در ایران مستقر نمایند. کار صاحبان بصیرت بود. امام امت در فرازى از وصیتنامهشان چنین مىفرمایند: «اگر نبود دست تواناى خداوند (واعتصموا بحبل اللّه جمیعاً و لا تفرّقوا...)(12) همگى به رشته دین خدا چنگ زده و به راههاى متفرق نروید... (که مردم به ریسمان الهى چنگ زدند تا توانستند متحد و منسجم بر علیه طاغوت قیام کنند) امکان نداشت یک جمعیت سى و شش میلیون با آن تبلیغات ضد اسلامى و ضد روحانى خصوص در این صد سال اخیر و با آن تفرقه افکنىهاى بى حساب قلم داران و... همه و همه براى کشیدن نسل جوان فعال به فساد و بى تفاوتى بدست شاه فاسد و پدر بى فرهنگش(بود ملت بتوانند بر آنها پیروز گردند) بنابراین شک نباید کرد که انقلاب اسلامى ایران از همه انقلابها جداست... .»
اسلام و حکومت اسلامى پدیده الهى است که با بکار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین مىکند و قدرت آن را دارد که قلم سرخ بر ستمگرىها و چپاولگریها و فساد و تجاوزها بکشد و انسانها را به کمال مطلوب خود برساند.»(13) طبق آینده نگرى امام راحل زمزمههایى که امروز در حال نواخته شدن است و قلمهاى ناتوان از قبول حقیقت و چهرههاى عنود خجالت زده که دست به دست هم داده و در صدد تضعیف قرآن و عترت برآمدهاند، کارى از پیش نخواهند برد. چرا که خداوند پشتوانه این ملت و این انقلاب اسلامى است و قرآن کریم مویّد آن: «کنتم خیر امّةٍ اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر...»(14) شما مسلمانان، نیکوترین امتى هستید که بر آن قیام کردند که (براى اصلاح بشر) مردم را به نیکوکارى وادار کنند و از بدکارى باز دارند و ایمان بخدا آورند....
«لن یضّروکم الّا اذى و ان یقاتلوکم الادبار ثمّ لاینصرون»(15) هرگز (جهودان دشمنان اسلام) آسیب و زیان سخت به شما نتوانند رسانید مگر آنکه از نکوهش و یاوه سرایى شما را اندکى بیازارند و اگر به کارزار شما آیند، از جنگ خواهند گریخت و از این پس هیچ وقت منصور نخواهند بود.
عترت در اندیشه امام امت
یکى دیگر از افتخارات و پشوانههاى انقلاب اسلامى از دیدگاه امام امت و باورهاى مردم ایمان به وجود مقدس ائمه اطهار علیهم السلام مىباشد. در این راستا مىفرمایند: «ما مفتخریم که باقرالعلوم بالاترین شخصیت تاریخ است. و کسى جز خداى متعال و رسول(ص) و ائمه معصومین(ع) مقام او را درک نکرده و نتواند درک کرد، از ماست و ما مفتخریم که مذهب ما جعفرى است که فقه ما که دریایى بى پایان است یکى از آثار اوست. ما مفتخریم که ائمه معصومین ما صلوت اللّه و سلامه علیهم در راه تعالى دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکى از ابعاد آن است، در حبس و تبعید بسر برده و عاقبت در راه براندازى حکومتهاى جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند و ما مفتخریم که مىخواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم. و اقشار مختلفه ملت ما در این راه بزرگ سرنوشت ساز، سر از پا نشناخته جان، مال و عزیزان خود را نثار راه خدا مىکنند.»(16) در عصرى که پیشرفت علم و تمدن بطور چشمگیر خود را مدیون ادیان الهى و به ویژه دین مبین اسلام مىداند «جابربن حیان» را پدر علم شیمى مىخواند که وى یکى از شاگردان با لیاقت مکتب «جعفر بن محمد» علیه السلام است. گروهى گمنام با جدا کردن راه خود از مکتب جعفرى به کوته فکرى خود صحه گذارده و خود را رسوا کردهاند. «نیکسون» رئیس جمهور اسبق آمریکا معتقد است: اروپا پاى خود را بر دوش اسلام گذاشته و خود را بالا کشیده است. امام بزرگوار در توصیه ماندگار خودشان خطاب به افراد بهانه جو...فرمودند: «این جانب به جوانان چه دختران و چه پسرانى که مورد بهره بردارى منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شدهاند، وصیت مىنمایم که بى طرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینند و به تبلیغات آنانکه مىخواهند جمهورى اسلامى ساقط شود و کیفیت عمل آنان و رفتارشان با تودههاى محروم و گروهها و دولتىها که از آنان پشتیبانى کرده و مىکنند، و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و تغییر موضع هایشان در پیش آمدهاى مختلف را با دقت و بدون هواى نفس بررسى کنید، و مطالعه کنید، حالات آنانکه در جمهورى اسلامى بدست منافقان و... منحرفان شهید شدند ارزیابى کنید بین آنان و دشمنانشان، نوارهاى این شهیدان تا حدى در دست، و نوارهاى مخالفان (هم) شاید در دست شما باشد ببینید کدام دسته طرفدار محرومان و مظلومان جامعه هستند.»(17)
ایشان در فراز دیگر وصیتنامه با صراحت به جوانان مىفرمایند: «به مجرد آنکه فرد یا افرادى را دیدند که با گفتار و رفتار خود درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند او را ارشاد و نصیحت کنند و اگر تأثیر نکرد از او روگردان شوند و او رابه انزوا بکشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانى مىتوان گرفت و مخصوصاً در اساتید کسى پیدا شد که مىخواهد انحراف ایجاد کند او را ارشاد و اگر نشد از خود و کلاس خود طرد کنند.»
لازم بذکر است افرادى که به مقام الهى ائمه طاهرین (ع) جسارت مىکنند به جاى اطاعت چشم و گوش بسته از دیگران، قدرى پیرامون گفتهها و خواستههایشان تأمّل نموده و پاى مباحث و مناظرههاى علمى مستدل کارشناسان بنشینند. در این صورت اگر اهل عناد نباشند حتماً در افکار و رفتار خود تجدید نظر خواهند کرد.
اینگونه افراد اگر اهل علم و آگاهى بوده باشند مىبایست از تاریخ هم آگاهى لازم را داشته باشند که در این صورت خواهند دید مخالفان ادیان و ائمه معصومین در گذشته افراد بسیار قدرتمندتر از آنها بوده اما نتوانستهاند کارى از پیش ببرند و خود به دست تاریخ به فراموشى سپرده شدهاند. اما انوار الهى همچنان در حال درخشش و گسترش است.
امروز چهره الهى و نورانى ائمه طاهرین از مرزهاى اسلامى فراتر رفته و در میان ملل و اقوام مختلف جایگاه خود را به نمایش گذاردهاند و نمونه بارزش رهبر هند «گاندى» است که به ملت خود توصیه کرده است که در زندگى خودشان از على (ع) غافل نباشند و آزادگى امام حسین(ع) را سرلوحه راه خود قرار بدهند. به برکت اسلام و قرآن و رهبرى ولایت مدارش، کشور ایران در عرصه بین الملل یکى از وزنههاى سیاست گذارى و الگو دهى است بنابراین کسانى که با نظام جمهورى اسلامى مخالفت مىنمایند فرصت سوزى کرده و بر علیه خود دست به کار شدهاند.
امام راحل و دغدغه امنیت اجتماعى
از دیگر آرزوها و دغدغههاى امام راحل آسایش و امنیت اجتماعى ملت مسلمان به ویژه مردم مسلمان ایران مىباشد. و این آرزو در سایه اجراى فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر برآورده شدنى است. ایشان به دستور قرآن کریم به تنهایى امر به معروف را آغاز کرده و از سال 1342 در پى تحقق آن رنجها و مصائب را بر خود هموار کردند. در این راستا از تنهایى خود و قدرت طاغوت نهراسیدند و به یارى خداوند بزرگ با حمایت ملت مسلمان سرانجام ثمره شیرین تلاش خود را چشیدند بنابراین براى زمان بعد از حیات خودشان نیز به مردم مسلمان توصیه کردند که براى احقاق حق و عدالت بکوشند: «و اما حکومت حق براى نفع مستضعفان و جلوگیرى از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعى همان است که سلیمان بن داود و پیامبر عظیم الشأن و اوصیاء بزرگوارش براى آن کوشش مىکردند. از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است.»
با توجه به هشیارى و دقت نظر امام عزیز در مورد اجراى فریضه امر به معروف و نهى از منکر که به طور طبیعى باب میل عدّهاى نخواهد بود بنابراین با توسّل به بهانههاى گوناگون از جمله مطرح کردن نظریههاى روان شناسان غرب و شرق به قصد سنگ اندازى مانع بر سر راه اجراى امر به معروف و نهى از منکر قرار خواهند داد. لذا امام عزیز پیشاپیش فرمودهاند: «تقاضا این است که قبل از آشنایى به مسائل با اشکال تراشى و انتقاد کوبنده و فحاشى برنخیزید...شما اشکال تراشان بفکر بنشینید که آیا بهتر نیست به جاى سرکوب به اصلاح و کمک بکوشید... این جانب هیچ گاه نگفته و نمىگویم که امروز در این جمهورى به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل مىشود و اشخاص از روى جهالت و عقده و بى انضباطى بر خلاف مقررات اسلام، عمل نمىکند لکن عرض مىکنم که قوه مقننه و قضائیه و اجرائیه (پلیس متعهد حافظ امنیت) با زحمات جان فرسا کوشش در اسلامى کردن این کشور مىکنند و ملت دهها میلیونى نیز طرفدار و مددکار آنان هستند و اگر این اقلیت اشکال تراش و کارشکن به کمک بشتابند تحقق این آمال آسانتر و سریعتر خواهد بود و اگر خداى نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده میلیونى بیدار شده و متوجه به مسائل است. آمال انسانى اسلامى بخواست خداوند متعال جامه عمل بطور چشم گیر خواهد پوشید و کجروان و اشکال تراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند. از آنجا که تاریخ استعمار نشان داده است تا کنون هیچگاه دول زور مدار خواهان سعادت و آرامش ملتها نبودهاند و گامى در جهت گشودن گره از مشکلات ملتها برنیامده و به آنها رحم نکردهاند و حتى با دوستان خود باخته خود نیز صادق نبودهاند و هرگاه براى عدّهاى از مخالفان رژیمها کارى انجام دادهاند به یقین در جهت منافع امپریالیستى خود بوده است به همین جهت امام امت همواره مردم به ویژه جوانان را از خوش خدمتىهاى اجانب برحذر مىداشتند و این هشدار را در قالب وصیتنامه براى مردم به یادگار گذاشتهاند: «از جوانان، دختران و پسران مىخواهم که استقلال و آزادى و ارزشهاى انسانى را ولو با تحمّل زحمت و رنج، فداى تجملات و عشرتها و بى بند و باریها و حضور در مراکز فحشاء که از طرف غرب و عمال بى وطن به شما عرضه مىشود، نکنند. که آنان آنچه تجربه نشان داده جز تباهى شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخایر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگى کشیدنتان و مصرفى نمودن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمىکنند و مىخواهند با این وسایل (اسباب و ابزارهاى تجملى و سرگرم کننده) و امثال آنها شما را عقب مانده و به اصطلاح آنان نیمه وحشى نگهدارند. از توطئههاى بزرگ آنان چنانچه اشاره شد و کراراً تذکر دادهام بدست گرفتن مراکز تعلیم و تربیت خصوصاً دانشگاه هاست که مقدرات کشورها در دست محصولات آنهاست.»(18) در سالهاى اخیر شاهد نمایش فیلم و نوشتههاى توهینآمیز به مقدسات در این مراکز علمى هستیم و سازمان دهنده گان آنها به ظاهر افراد دانشجو و به نوعى روشنفکر هستند. بنابر فرموده امام راحل روش آنان (دشمنان اسلام و ایران) با روحانیون و مدارس علوم اسلامى فرق دارد..اما در دانشگاه نقشه آن است که جوانان را از فرهنگ و ادب و ارزشهاى خود منحرف کنند و به سوى شرق یا غرب بکشانند و دولتمردان را از بین اینان انتخاب و بر سرنوشت کشورها حکومت دهند تا به دست آنها هرچه مىخواهند انجام دهند.»
این پیش گویى رهبر کبیر انقلاب در سالهاى اخیر به صورت کم رنگ خود را نمایان ساخت و موجب تنشهاى روانى در سطح جامعه گردید و روند اصلاح و امنیت را به میدان مسابقه سیاسى، فرهنگى و...تبدیل نمود و چنان به مخالفان و خودباختگان جرأت بخشید که از اظهار نظرهاى خائنانه ابا نکردند تا آنجا پیش رفتند که تحت عنوان کارشناس بر خلاف نظر اسلام از نظریههاى «پوپرى» حمایت کردند و با ایراد سنخنرانیها و نوشتهها جامعه را به سوى چالش و بحران فرهنگى پیش بردند. در حالیکه در سایه نظام جمهورى اسلامى ادامه تحصیل و اشتغال داشتند سنگ بیگانگان را به سینه زدند. در پایان با یک فراز دیگر از سخنان حکیمانه امام بزرگوار به روان پاکشان درود مىفرستیم: «نصیحت من مشفقانه به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از اشتباه بر گردید و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهورى اسلامى خدمت مىکنند متحد شوید و براى ایران مستقل و آزاد فعالیت نمائید تا کشورتان و ملت از شر مخالفین نجات پیدا کند و همه با هم به زندگى شرافتمندانه ادامه دهید تا چه وقت و براى چه گوش به فرمان اشخاص هستید که جز به نفع شخص خود فکر نمىکنند و در آغوش و پناه ابرقدرتها با ملت خود در ستیز هستند و شما را فداى مقاصد شوم و قدرتطلبى خویش مىنمایند؟و...مىدانید که شما قدرتى در مقابل سیل خروشان ملت ندارید و کارهایتان جز به ضرر خودتان و تباهى عمرتان نتیجهاى ندارد. من تکلیف خود را که هدایت است ادا کردم و امید است به این نصیحت که پس از مرگ من به شما مىرسد و شائبه قدرتطلبى در آن نیست گوش فرا دهید و خود را از عذاب الیم الهى نجات دهید.»(19)
«پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الّا کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتى است که بعد از مشروطه لمس نمودهاید.»(20)
پىنوشتها: -
1. ابوالحسن شیرازى، حبیب اللّه، انقلاب اسلامى و ریشههاى آن.
2. مجموعه رهنمودهاى مقام معظم رهبرى، (1/3/1369)
3. مجموعه رهنمودهاى مقام معظم رهبرى، ج 4، ص 251، دهم خرداد 1369.
4. مرکز جهانى علوم اسلامى، معاونت فرهنگى تربیتى (خواهران) وصف خورشید، ص 35 (از مقاله نگارنده) پدر مهربان و سخنان گهربار.
5. نامه جامعه سال اول شماره 9 خرداد 1384 ماه نامه فرهنگى اجتماعى (جامعه الزهرا) ص 66.
6. سوره احزاب، آیه 71 - 70.
7. جلال الدین فارسى، فلسفه انقلاب اسلامى، ص 310.
8. وصیتنامه، سابق، 75.
9. سوره سبا، آیه 46.
10. سوره آل عمران، آیه 138.
11. ریشههاى انقلاب سابق.
12. سوره آل عمران، آیه 103.
13. وصیتنامه، ریشههاى انقلاب سابق.
14. سوره آل عمران، آیه 110.
15. همان، آیه 111.
16. وصیتنامه سابق.
17. همان.
18. همان.
19. همان.
20. همان.