چکیده

متن

آنچه از گذشته به صورت بخی از فعالیتهای انجمن و اولیاء و مربیان در ذهن بعضی افراد نقش بسته است، دریافت کمکهای مالی برای رفع نارساییهای مدارس است که می‏توان آن را به عنوان جزیی از تلاشها و حمایتهای مشارکتی والدین دانست.ولی اب استقبال قابل ستایش مادران و پدارن و پیوند خانه و مدرسه در قالب مشارکتهای فرهنگی، فکر و عاطفی، پایه‏های مشارکت اولیاء که فصل مشترک بزرگ ملت و دولت در تعلیم و تربیت است، استحکام قابل ملاحظه‏ای یافته است.
به دنبال تلاشهای صمیمانه مسؤولان انجمن‏های استانها، شهرستانها و مناطق و با همکای مدیران مدارس در سال تحصیلی 77-76، 75365 آموزشگاه با تشکیل انجمن، تحت پوشش برنامه‏های انجمن اولیاء و مربیان قرا رگرفتند.درقالب آموزشگاهای مذکور، 658551 نفر از اولیاء به عنوان عضو انجمن مدارس، در امر تعلیم و تربیت، خدمات داوطلبانه و رایگان به وزارت آموزش و پرورش ارائه نمودند که از این عده 172683 نفر زن و 485868 نفر مرد بوده‏اند.با اجرای طرح ارزشیابی از فعالیتهای انجمن‏های مدارس، تعداد 13742 آموزشگاه تحت عنواین انجمن‏های ممتاز، تلاشگر و موفق مورد تشویق قرار گرفتند.
درباره اهمیت و ضرورت تکیل انجمن باید اذعان داشت که یکی از مؤثرترین روشها برای جذب و جلب مشارکت والدین و مربیان مدارس، توسعه انجمن‏های اولیاء و مربیان در سطح کلیه آموزشگاههای کشور است. هدف از انجام این کار آن است که برای اولیاء و دیگر اعضای انجمن موقعیتی فراهم آید تا خدمات شایسته‏تری ارائه نمایند.به منظور تسهیل مشارکت خانه و مدرسه، مربیان باید مطمئن شوند که اکثر اعضای انجمن از هدف کلی جلسات، برداشت مشترکی خواهند داشت، لذا می‏دانند که باید فضا را به گونه‏ای مهیا سازند که پدران و مادران در مدرسه احساس راحتی کامل کنند.در اینجاست که والدین دانش‏آموزان در تبادل نظرها و اتخاذ راه‏حلهای مناسب برای عضویت در انجمن مدارس پیشقدم می‏گردند.
تشکیل انجمن‏های اولیاء و مربیان در مدارس اقدامی است که مدیران محترم مدارس بدان مبادرت می‏ورزند و در این صورت است که می‏توانیم توسعه کیفی جلوه‏های مشارکت مردم را در قالب طرحهایی چون استفاده از تخصصها و مهارتهای اولیاء، با تشکیل کمیته‏های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی وخدماتی امکان‏پذیر نمایی.

تبلیغات