پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی 1374شماره 7

مقالات

۱.

سخن سردبیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983
زبان دستگاهی نظام یافته از علائم آوایی است که ارزش آنها به وسیله اجتماع تعیین شده و گوینده و شنونده برای ایجاد ارتباط بین خود از ارزش قراردادی این علائم استفاده می کنند.
۲.

میزگرد فرآیند توسعه فرهنگی و سهم رسانه ها دکتر خوارزمی، فرهنگی، دکتر آزاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 215
صاحبنظران بسته به تعریفی که بر می گزینند ، به مولفه های مختلفی در کالبد شکافی فرهنگی جامعه اشاره می کنند و برای آن تقسیماتی مثل فرهنگ مادی و غیر مادی ، فرهنگ کهن و نو فرهنگ ملی و جهانی ، فرهنگ شرق و غرب ، فرهنگ عوام و نخبگان و ... قائل می شوند.
۳.

تاثیر رسانه های همگانی بر یکپارچگی اجتماعی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 865
"هدف مقاله حاضر نظریه هایی است که از دیر باز در علم ارتباطات مطرح بوده است و در قالب رویکردهای مختلف تاثیر ارتباطات بویژه تاثیر رسانه های همگانی را بر یکپارچگی اجتماعی مورد بررسی قرار داده اند. "
۴.

کودک و تلویزیون ؛ باورها و تردیدها واحد نشریه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 976
"به جرات می توان گفت تقریبا مسائل مهمی که باتحقیقات مربوط به تلویزیون ارتباط داشت از قبیل خلق نیاز ، تاثیر بر اوقات فراغت ، افزایش اطلاعات ، انگیختن حالت تهاجمی ، رابطه با جرم و جنایت اثرات انطباقی ذهن و غیره قبلا در فیلمها مورد بررسی قرار گرفته بودند. "
۵.

پژوهشهای جامعه شناختی و سیاستهای توسعه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 428
حلنغع شناسان از جمله جامعه شناسان توسعه در ارتباط با سیاستگذاری موضع روشنی ندارند.اگر در مورد قابلیت دسترسی داده های قابل اعتماد مطالعات جدی صورت گیرد، خواهیم دید که در بسیاری از کشورهای جهان سوم با وضعیت وخیمی روبرو هستیم.
۶.

گرایش به قانون ؛ از نظر تا عمل / واحد افکار عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 453
اگر هنجارها را به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم کنیم ، قانون را می توان نوعی هنجار رسمی دانست و به این اعتبار قانون عبارت از آن دسته از هنجارهای مدون حقوقی خواهد بود که حوزه باورها را به حوزه رفتارها پیوند می زند.
۷.

غولهای ارتباطی ، تلاش برای سلطه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 208
هیچ گاه به قدر امروز دولتها و سازمانهای بین المللی به اهمیت وجود ارتباطات و استفاده از آنها در راستای اهداف خود پی نبرده بودند.
۸.

روشهای نوین سنجش افکار عمومی برای برنامه های رادیویی و تلویزیونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 960
کوشش برای آگاهی از نظرات مردم درباره برنامه های رادیویی یا تلویزیونی در جوامع مختلف هدفهای یکسانی را تعقیب نمی کند.
۹.

شایعه و وسایل ارتباط جمعی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 75
شایعه پدیده ای است که اغلب در موقعیتهای آشفته اجتماعی ظهور می کند . شایعه ، موجودیتی خلاف قاعده ، غیر عادی و کیفیتی توطئه بر انگیز است که نیرویی مخرب دارد .
۱۰.

تلویزیون در روستاهای هند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 439
برنامه های شبکه تولیزیونی هند معطوف به جامعه ای کثر گراست که در آن گذشته وحال ، سنتی و مدرن با پانزده زبان رسمی و لهجه های گوناگون درهم آمیخته اند.
۱۱.

فیلمنامه نویسی ؛ امکانات و تنگناها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 874
فیلمنامه نویسی در جهان یک حرفه و یک شغل است ، در حالی که در ایران تعداد انگشت شماری فیلمنامه نویس می توانند از طریق اشتغال به نگارش فیلمنامه و عرضه کارهای خود امرار معاش کنند.
۱۲.

شبکه های کامپیوتری و شکل گیری افکار عمومی: یک مطالعه قوم شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 613
هر چند افکار عمومی در دهه های اخیر موضوع مهمی برای تحقیق محسوب می شده است ، اما هنوز در مورد شکل گیری افکار عمومی اطلاعات زیادی در دست نیست .
۱۳.

تکنولوژیهای جدید ارتباطی ؛ پلی از حال به آینده

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 741
کنولوژی اطلاعات در جامعه اطلاعاتی امروز از اهمیت خاصی برخوردار است ودر مقایسه با سایر تکنولوژیها در صدر قرار می گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳