پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی 1374شماره 5

مقالات

۱.

سخن سردبیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 398
برخی سخنرانان در ارج گذاری به ارتباط متقابل بین رسانه و مخاطب آنجا که به کارکردهای این رسانه ها در جامعه ما مربوط می شد ، تردیدهائی را مطرح می کردند و به پسند و مشروعیت پیامها از دیدگاه مخاطبان اصالت و اهمیت می دادند.
۲.

جایگاه مخاطب در فرایند ارتباطات میزگرد نشریه پژوهش و سنجش درباره مخاطب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 921
مجله پژوهش و سنجش همواره از این پیش فرض نیرو گرفته است که برای توجه به نیازهای مخاطب در هر یک از عرصه های ارتباطی در کشور اعم از روزنامه ، مجلات ، رادیو ، تلویزیون ، کتاب و غیره، بیش از هر چیز ضروری است که از آنچه با مخاطب می کنیم آگاهی یابیم تا آنچه که باید در حق وی بکنیم قادر گردیم.
۴.

دیدگاههای جامعه شناختی در آینده نگری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 304
کسانی که به نظام ارزشی مثبت باور دارند طرز تلقی آنها نسبت به امور مثبت و تحلیل اجتماعی شان از امور نیز خوش بینانه خواهد بود و طرز تلقی کسانیکه به نظام ارزشی منفی باور دارند ، نسبت به امور اصلی منفی بوده و تحلیل اجتماعی شان نیز بدبینانه خواهد بود .
۵.

رسانه های جمعی و نقش آنها در ساختار اجتماعی واقعیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 780
اولین نگرش در ساختار اجتماعی واقعیت ،به اهمیت جنبه های ارتباط بین فرهنگ و جامعه می پردازد و مسئله را از این دیدگاه مرود بررسی قرار می دهد.
۶.

اصول ثابت توسعه اصولی گریز ناپذیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 195
طبیعی است که ما در جامعه خودمان چارچوبی داریم که به عنوان چارچوب جهان بینی ما نیاز به صیقل یافتن پرورش رشد و بسط دارد و شاید دهه ها طول بکشد تا ما به یک الگوی ثابت پیچیده و چند بعدی برسیم.
۸.

وسایل ارتباط جمعی دو سویه - تکنولوژی ارتباطی قرن بیست و یکم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 548
ارتباط جمعی دو سویه از تازه ترین پدیده های تکنولوژیک است که نه تنها ارتباطات راه دور را متحول می کند ، بلکه سازمان جامعه را نیز دگرگون خواهد کرد.
۹.

نظام برنامه ریزی تولید تلویزیونی برای کودکان در ژاپن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 241
بررسیهای انجامشده طی دهه 70 در موسسه تحقیقات در زمینه فرهنگ رادیو تلویزیون ژاپن نشان داد که کودکان در گروه سنی 2 تا 3 سال به صورتی شگفت انگیز زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کنند و مستعد پذیرش اثرات برنامه ها هستند.
۱۰.

تحولات اجتماعی و آرزوهای شغلی / واحد سنجش افکار/

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 908
ساخت فرهنگی مجموعه ای از مفاهیم و معانی را می آفریند که مردم در انتخابهای جاری خود در روابط اجتماعی از این مفاهیم ومعانی بهره می گیرند و به این ترتیب رفتارهای روزمره اجتماعی مردم از بستر هنجارهای ارزشی تعریف شده در ساخت فرهنگی سامان می یابد.
۱۱.

وسایل ارتباط جمعی و فرهنگ در جامعه هند تضاد یا همکاری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 192
"رابطه میان وسیله ارتباط جمعی و فرهنگ رابطه ای همه جانبه است . بنابراین نمیتوان هر یک از آنها را جدای از دیگری مورد بررسی قرار داد. "
۱۲.

تبلیغات و قدرت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 759
"هر چه این امکانات و وسایل ارتباطی پیشرفته تر شد ، پروپاگاندا از ارج و قرب بیشتری برخوردار گردید، به نحوی که امروزه جز با استفاده ازآن نمی توان از حصول یک موفقیت سیاسی ، اطمینان داشت. "
۱۳.

اخبار ، رادیو ، اصول و ارزشهای خبری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 931
انسان همواره نیازمند آن است که از جهانی که در آن زندگی می کند و از محیطی که در آن در تکاپوست ، کسب آگاهی کرده و نیازهای اطلاعاتی خود را چون دیگر نیازهای زندگی تامین کند .
۱۴.

نگاهی اجمالی به روش شناسی شیوه های بررسی مخاطب

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 258
معمولا تحقیقات تجربی بیش از تحقیاقت پیمایشی قابلیت بررسی و یافتن اثرات مستقیم ، فوری و قوی بر پیامگیران غیر فعال را دارند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳