پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی

پژوهش های ارتباطی 1373شماره 2 و 3

مقالات

۱.

یادداشت سر دبیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 38
امروزه اطلاعات ازاهمیت زیادی برخوردار است و گفته می شود ، اطلاعات حاصل از تحقیقات خود به ابزاری نوین و تکنولوژی تازه بدل شده است .
۲.

تبلیغات در کلام و وصایای امام ( ره)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 735
از جمله شخصیتهایی که می توان از آثارشان در جهت ایجادوحدت رویه درسیاستهای نظام در هر زمینه ، از جمله مسئله تبلیغات استفاده کرد ، حضرت امام خمینی رضوان ا.. تعالی علیه هستند که خود محیی وحدت و بنیانگذار این نظام در ایران بوده اند.
۳.

فرهنگ ملی زمینه شکوفایی پاره فرهنگها / متن میزگردمرکز تحقیقات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 295
"امروزه جدال بر سر یکپارچگی فرهنگی و گریز از جداسریها وفرقه گراییهای فرهنگی تب وتاب دیگری یافته است ودر اقصی نقاط جهان به دلایل مختلف سر بر آورده وآتشی که به خرمن ساختار فرهنگی ملل و نحل افکنده است ، بیش از پیش کانون بحث وفحص بوده و دولتمردان و دانش پژوهان فرهیخته و فرهنگ شناس را به تکاپوی چاره جویی اینمعضل ملی - جهانی بر انگیخته است "
۴.

رسانه های خبری واقع نمایی یا جانبداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 681
نحوه تنظیم خبر و معیارهای گزینش اخبار ، موضوعی است که معمولا سئوالاتی را در ذهن افراد پدید می آورد.مخاطبان می خواهند بدانند خبر چگونه و با چه دیدگاههایی تهیه می شود ، چشم انداز تهیه کنندگان خبر چیست وآنها چرا بعضی از وقایع را در مقایسه با سایر رویدادها برای تهیه خبر مناسب می دانند ، مقاله حاضر درحد امکان به این سئوالات پاسخ می گوید.
۵.

نقش رسانه ها در تکنولوژی و توسعه / متن سخنرانی خانم شهیندخت خوارزمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 488
"یکی از مسائل مهم در زمان حاضر برای کشورهای جهان سوم ، مسئله فرهنگ وتکنولوژی است و در این زمینه سئوالهای مهمی بدین شرح مطرح است: - آیا می توان با حفظ فرهنگ ملی ، صنعتی شدو اگر می توان چگونه ؟- آیا می توان با گریز از خویش به گنجینه صنعت و تکنولوژی دست یافت و اگر نمی توان چرا و به چه دلیل ؟- آیا مرزهای جغرافیایی و فرهنگی در جهان امروز از یکدیگر فاصله گرفته اند ؟-و... "
۶.

ارزشیابی کیفیت شیوه ای تازه در بهبود برنامه ها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 689
ه موازات پیشرفتهای تکنولوژی و ظهر سیستمهای چند رسانه ای وکانالهای متعدد تلویزیونی در طی سالهایآخر دهه 1980 ، تغیرات قابل ملاحظه ای در فضای کار رادیو تلویزیون حاصل شد . این تغییرات خود زمینه ساز بحثی پیچیده با عنوان (کیفیت رادیوو تلویزیون ) گردید و امروزه با نزدیک شدن به سالهای آخرین قرن بیستم ، مسئله (کیفیت) به موضوع اصلی مباحث رادیو تلویزیونی در سراسر جهان تبدیل شده است .
۷.

ارتباطات و فرایندهای هدایت گروهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 993
ارتباط ، محور کلیه رفتارهای اجتماعی انسان است . از نظر اجتماعی ، انسانها جز از طریق برقراری ارتباط بوسیله نمادهای مشترک ، قادر به انجام کنش متقابل اجتماعی نیستند . آدمی با استفاده از این نمادها ، می تواند به بیان اطلاعات ، عقاید و احساسات خویش بپردازد.
۸.

جامعه شناسی آینده راهی برای بررسی علمی آینده

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 942
نگاه به آینده و پیش بینی اتفاقاتی که روی خواهد داد ،برای بشر آرمانی دیرپاست. اما امروزه تلاش می شود تا با کمک ( جامعه شناسی آینده ) اما امروزه تلاش می شود تا با کمک ( جامعه شناسی ) بعنوان حوزه ای جدید در جامعه شناسی کار علمی گسترده ای در مورد پیش بینی وقوع رویدادها بعمل آید .
۹.

نظریه فرهنگ سیاسی چارچوبی برای تحلیل

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 853
مسئله تفاوتهای رفتاری در حوزه سیاسی ، علل و عوامل گوناگون روانشناختی ، اقتصادی وفرهنگی آن یکی از زمینه های بحث میان اندیشمندان است
۱۰.

گرایشهای ساختاری خبر پاسخی به افکار عمومی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992
"مسئله فرصت برای اتخاذ تصمیم در مورد یک خبر ، میزان دقت و محدودیت زمان جمع آوری اطلاعات وتاثیری که این امر بر جهت دار بودن خبر می گذاردونیز تاثیر خبر بر اندیشه مردم و به عبارتی پاسخگویی به افکار عمومی ، مسائلی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است . "
۱۱.

نگاهی به پخش رادیوو تلویزیونی در آلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 189
مقاله زیر نظری است اجمالی به ساختار رادیو تلویزیون در کشور آلمان ونقش شرکتهای پخش دولتی و خصوصی در این زمینه .ضوابط قانونی حاکم بر عملکرد رادیو و تلویزیون درآلمان نسبتا مفصل است و در این مقاله کوتاه تنها در مواردی به رئوس کلی برنامه ها نحوه تامین مالی شرکتهای پخش رادیو تلویزیونی اشاره شود و همچنین پخش تجاری و نوآوریهای پخش که موجب تغییر قابل ملاحظه ای در چشم انداز رادیو تلویزیونی در آلمان شده است بیان گردد.
۱۲.

سازمانهای نظر سنجی در آمریکا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832
در این مقاله برخی از سازمانهایی که در ایالات متحده آمریکا عهده دار نظر سنجی و پیمایش ( بررسی) آراء و فکار عامه در مسائل گوناگون هستند معرفی می شوند
۱۳.

تلویزیون حق اشتراکی در جهان سوم تجربه مراکش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 984
شبکه دوم تلویزیون مراکش با استفاده از در آمد حاصله از دریافت حق اشتراک برای پخش برنامه های خارجی وارداتی توانست برنامه های آزاد عربی را بدون تکیه بر سرمایه دولتی برای افراد طبقه ای از جامعه که تنها زبان عربی می دانند فراهم کند و کمکی به سرمایه گذاری در زمینه تولیدات محدود داخلی باشد

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳