محمدباقر منهاج

محمدباقر منهاج

مطالب

فیلتر های جستجو: فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۱۰ مورد از کل ۱۰ مورد.
۱.

طراحی مدل رگرسیون خطی فازی به منظور پیش بینی انرژی بخش حمل و نقل: مطالعه موردی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پیش بینی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل رگرسیون خطی فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 818 تعداد دانلود : 499
   در این مقاله، با استفاده از رگرسیون خطی فازی(FLR) و با در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و اجتماعی و حمل و نقل، تقاضای انرژی بخش حمل و نقل کشور طی سال های 1385 تا 1400 پیش بینی شده است. برای بررسی تأثیر شاخص های اقتصادی و اجتماعی در تقاضای انرژی بخش حمل و نقل، از داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی، جمعیت و تعداد خودرو طی سال های 1372 تا 1384 استفاده شده است. در این تحقیق، مقدار انرژی بخش حمل و نقل، 628 میلیون بشکه معادل نفت خام در سال 1400 پیش بینی شده است. نتایج پیش بینی با این روش در مقایسه با روش رگرسیون چندمتغیره نشان دهنده خطای به مراتب کمتری است، به طوری که درصد میانگین قدرمطلق خطا از 33/12درصد به 72/5درصد کاهش یافته است.
۲.

مدلی برای حل مسائل برنامه ریزی چندهدفه، مبتنی بر تئوری امکان با متغیرهای تصمیم فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه ریزی چندهدفه برنامه ریزی فازی مبتنی بر تئوری امکان تخصیص رتبه بندی فازی عدد فازی مثلثی متغیر تصمیم فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 661 تعداد دانلود : 646
در این پژوهش، مدلی برای حل مسائل برنامه ریزی چندهدفه فازی مبتنی بر تئوری امکان با منابع غیر دقیق و متغیرهای تصمیم فازی ارائه شده است. با توجه به ماهیت غیر دقیق میزان منابع در دسترس، تعیین یک جواب قطعی برای مدل، غیر منطقی به نظر می رسد. بدین منظور، مدل پیشنهادی به گونه ای طراحی شده که تصمیم ها را به صورت فازی تعیین می کند. این روش، نقایص روش های پیشین ارائه شده در این زمینه را برطرف کرده است و مهم ترین مزیت آن، سهولت در به کارگیری است. مدل پیشنهادی در مسئله ای برای تخصیص سفارش به تأمین کنندگان، به کار گرفته شده و کارایی آن در عمل، آزمایش شده است. با توجه به ماهیت فازی جواب های به دست آمده از حل مدل، تصمیم گیرنده با انعطاف بیشتری در تصمیم گیری مواجه خواهد بود.
۳.

A Hierarchical Artificial Neural Network for Gasoline Demand Forecast of Iran(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 201 تعداد دانلود : 882
This paper presents a neuro-based approach for annual gasoline demand forecast in Iran by taking into account several socio-economic indicators. To analyze the influence of economic and social indicators on the gasoline demand, gross domestic product (GDP), population and the total number of vehicles are selected. This approach is structured as a hierarchical artificial neural network (ANN) based on supervised multi-layer perceptron (MLP), trained with back-propagation (BP) algorithm. This hierarchical ANN is designed properly. The input variables are GDP, population, total number of vehicles and the gasoline demand in the last one year. The output variable is the gasoline demand. The paper proposes a hierarchical network by which the inputs to the ending level are obtained as outputs of the starting levels. Actual Iranian data between 1967 and 2008 were used to test the hierarchical ANN hence; it illustrated the capability of the approach. Comparison of the model predictions with validation data shows validity of the model. Furthermore, the demand for the period between 2011 and 2030 is estimated. It is noticeable that if there will not be any price shock or efficiency improvement in the transportation sector, the gasoline consumption may achieve a threatening level of about 54 billion liters by 2030 in Iran.
۴.

طرح یک چارچوب ترکیبی پیش بینی تقاضای متلاطم و کنترل پیش بین مدل به منظور کمینه سازی اثر شلاقی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبکه های عصبی مصنوعی اثر شلاقی مدیریت زنجیرهی تأمین کنترل مدل پیش بین کنترلکننده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 636 تعداد دانلود : 353
این مقاله یک رویکرد کنترل پیش بین مدل برای سیستم های برنامه ریزی تولید ـ موجودی ارایه میکند. کنترل پیش بین مدل (MPC) قبلاً در مسایل زنجیرهی تأمین بهکار گرفته شده و نتایج رضایت بخشی داشته است. اما سیستم های پیشنهادی تا حال اطلاعاتی راجع به تقاضای آتی ندارند. ادغام یک متدولوژی پیش بینی در چارچوب MPC میتواند عملکرد سیستم های کنترلی را بهبود دهد. در این مقاله برای پیش بینی عدم قطعیت در رفتار تقاضای متلاطم، از روش های کلاسیک و هوشمند پیش بینی استفاده میشود. با توجه به رفتار غیرخطی و نوسانی و حتی آشوبی تقاضای متلاطم، شبکه های عصبی در مقایسه با روش های معمول کلاسیک همچون روش هموارسازی نمایی بهتر میتوانند این رفتار را مدل سازی و پیش بینی نمایند. داده-های واقعی برای بررسی و مقایسهی کارایی طرح پیشنهادی با توجه به خطای معیار عملکردی بهکار گرفته میشود.
۵.

تأثیر سیستم پیش­بینی تقاضای متلاطم بر اثر شلاقی در زنجیره تأمین: یک رویکرد مقایسه­ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبکه های عصبی مصنوعی پیش بینی مدیریت زنجیره تأمین تقاضای متلاطم

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات پژوهش عملیاتی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی مدیریت زنجیره تامین
تعداد بازدید : 637 تعداد دانلود : 493
یک مبحث مهم در مدیریت زنجیره تأمین، پدیده اثر شلاقی است. این مهم بیانگر افزایش تغییرپذیری تقاضا طی حرکت در طول زنجیره می باشد. در این مقاله تأثیر چندین روش کلاسیک و هوشمند در فرایند پیش­بینی تقاضای متلاطم، در وقوع پدیده اثر شلاقی بررسی می­شود. نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که شبکه­های عصبی در مقایسه با روش­های معمول کلاسیک همچون روش هموارسازی نمایی با توجه به رفتار غیرخطی، نوسانی و حتی آشوبی تقاضای متلاطم، توان بیشتری در مدل سازی و پیش­بینی این رفتار دارند. در انتهای مقاله به کمک یک مثال عددی، کاربرد بهره­گیری از شبکه­های عصبی در پیش­بینی تقاضای متلاطم، در کاهش موفقیت آمیز پدیده اثر شلاقی به تصویر در آمده است.
۶.

پیش بینی تقاضای انرژی بخش حمل و نقل با استفاده از شبکه های عصبی: مطالعة موردی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پیش بینی شبکه های عصبی الگوریتم پس انتشار تقاضای انرژی بخش حمل و نقل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 879 تعداد دانلود : 581
در این مقاله با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی و با در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی و اجتماعی، تقاضای انرژی بخش حمل و نقل کشور در سال های 1386 تا 1400 پیش بینی شده است. از شبکه های عصبی رو به جلو با ناظر برای پیش بینی و از الگوریتم پس انتشار برای آموزش شبکه ها استفاده شده است. برای بررسی تأثیر شاخص های اقتصادی و اجتماعی بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل، داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی، جمعیت و تعداد خودرو طی سال های 1347 تا 1385 به کار گرفته شده است. نتایج حاصل از پیش بینی با این روش در مقایسه با روش رگرسیون چندمتغیره، نشان دهندة خطای به مراتب کمتری است،؛ به طوری که درصد میانگین قدرمطلق خطا 6% کاهش یافت. / 15 % به 05 / از 52
۹.

طراحی کنترل کننده خود تنظیم بهینه جهت تنظیم سطح قدرت راکتورهای هسته ای در محدوده کاری وسیع

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات شبیه سازی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت انرژی
تعداد بازدید : 23 تعداد دانلود : 992
راکتورهای هسته ای قدرت سیستمهای غیر خطی ومتغیر با زمان می باشند .به این دلیل در صورتیکه سطح قدرت در حین کار برای این راکتورهای زیاد باشد این موارد باید در نظر گرفته شود .در مقاله حاضریک کنترل کننده خود تنظیم بهینه جهت تنظیم سطح قدرت یک راکتورهسته ای قدرت طراحی وشبیه سازی است . کنترلر مذکور قادر به کنترل سطح قدرت در ناحیه کاری وسیع (از 10%تا 100% سطح قدرت )بوده ودارای سرعت پاسخ وهمچنین خصوصیات حالت گذاری خوب می باشد
۱۰.

مبانی استدلالات فازی

کلید واژه ها: تصمیم گیری متغیرهای زبانی منطق فازی منطق کلاسیک هوش محاسباتی استدلال های عرفی مجموعه های فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 80 تعداد دانلود : 873
اگرچه دیر زمانی نیست که از تولد منطق فازی می گذرد ولی در همین مدت کوتاه هزاران مقاله و صدها کتاب و در همین حدود کنفرانس و نشست علمی در مورد منطق فازی برگزار شده است. در این میان چیزی که حائز اهمیت است آن است که علی رغم حجم گسترده کار روی منطق فازی این فعالیتها همه جانبه نبوده و بیشتر در زمینه ریاضیات و سیستم های مهندسی فازی فعالیت شده تا در حوزه مفاهیم بنیادی و مبانی آن، بگونه ای که امروزه بسیاری از مهندسان، ریاضیات فازی را به کار می برند اما فهم درستی از آن ندارند. این مقاله قصد دارد یکی از ایده های اساسی در پیدایش منطق فازی را تبیین نماید تا هم کسانی که از آن استفاده می کنند فهم درستی داشته باشد و هم با شناخت دقیق برخی مفاهیم بنیادی فازی، عرصه های جدید تری فرا روی جامعه علمی و خصوصاً مدیریت علمی ایجاد شود.

پالایش نتایج جستجو

تعداد نتایج در یک صفحه:

درجه علمی

مجله

سال

حوزه تخصصی

زبان