کار و جامعه

کار و جامعه

کار و جامعه 1384 شماره 64

مقالات

۱.

نقش زنان در فرایند توسعه : نگاهی به برنامه چهارم و شاخص های بین المللی توسعه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 874 تعداد دانلود : 650
در تعالیم اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، همواره ارزش و اهمیت زن و رعایت حقوق انسانی او ، همچون مردان بدون تبعیضی مورد تاکید قرار گرفته است . توسعه اقتصادی نیز بعنوان هدف آرمانی استفاده از تمام توانمندی ها ، ظرفیت ها و استعدادها را مورد توجه قرار می دهد . بر این اساس مقاله حاضر از پنج بخش بشرح زیر تشکیل یافته است : بخش اول مقاله به بررسی مبانی ارزشی و تئوری مشارکت زنان در توسعه اقتصادی می پردازد . ...
۲.

مشاوره شغلی با بهره گیری از اینترنت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 586 تعداد دانلود : 190
مقاله حاضر اهمیت و دلایل کار کردن ، اثرات کنش های کار در وضعیت روانشناختی فرد ، راهنمایی و مشاوره شغلی ، سیستم کاریابی الکترونیکی ، مزایای استخدام اینترنتی ، معایب استخدام الکترونی ، استخدام الکترونیکی و مشاوره شغلی و ... را تبیین کرده است . ...
۳.

تبعیض در کار مانعی برای عدالت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 394 تعداد دانلود : 380
در این مقاله به تبعیض در جهان کار به عنوان یک مشکل جهانی ، تبعیض مانعی برای عدالت اجتماعی ، محیط کار به عنوان محیطی راهبردی برای مبارزه علیه تبعیض و ... اشاره شده است .
۴.

فرصتی برای برابری در کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 196 تعداد دانلود : 132
مقاله حاضر به مقوله معلولیت ، زندگی و اشتغال افراد معلول در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخته است .
۵.

موتورهای رشد و بازار کار: کره جنوبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 458 تعداد دانلود : 919
مقدمه : در حالی که رشد اقتصادی و توسعه نسبتا موزون و شتابان جمهوری کره طی 3 دهه گذشته تجربیات ارزشمند و آموخته های فراوانی برای دست اندرکاران برنامه ریزی کشور در بر دارد ، جهت گیری های آتی این کشور نیز می تواند مد نظر قرار گیرد . در این میان از واقعیت های بسیار مهم در فضای توسعه کره جنوبی ، وجود ویژگی های فرهنگی و اجتماعی خاصی است که محرک رشد این کشور بوده است ؛ سخت کوشی و جدیت در کار ، جاه طلبی مثبت و به عبارتی جستجوی تعالی همراه با تقویت انگیزه های پیشرفت ، وجدان کاری و سلامت اجتماعی و برخی عوامل موثر دیگر به طور کلی در حرکت شتابان رو به جلوی کره نقش داشته اند . ...
۶.

شناسایی مدل آماری تعداد کارگاه های صنعتی استان ها و پارامترهای اثر گذار بر آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 293 تعداد دانلود : 981
در این مقاله به تاثیر مستقیم رشد یکی از بخش های صنعتی بر دیگر بخش ها ، قابلیت اشتغالزایی بسیار زیاد بخش صنعت و همچنین تحقیق حاضر سعی دارد با استفاده از اطلاعات سر شماری از کارگاه های صنعتی دارای ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران ( سال 1380 ) تاثیر عوامل گوناگون را بر تعداد کارگاه های صنعتی بررسی کند .
۷.

جنبه های آماری تعیین حداقل مزد

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 351 تعداد دانلود : 991
این مقاله بر اساس مطالب ارایه شده توسط روبرت پمبر در کارگاه آموزشی ملی حداقل مزد ، برای کارگران کشاورزی در کاتماندو نپال ، در 5 ژانویه 1996 و همچنین بر اساس مقاله ای با نام سیاست های تعیین مزد : نتایج جمع آوری داده های مزد نوشته آقای ایرود ( پژوهشنامه آمارهای کار 1992-2 ) شکل گرفته است . این مقاله شرح مختصری درباره انواع و منابع داده های آماری ، که احتمالا در زمان تعیین و بازنگری حداقل مزد در یک کشور مورد نیاز است ، ارایه می دهد . ضروریات آماری تعیین مزد می تواند سایر کشورها را در توسعه نظام آماری خود ، برای هدفی مشابه یاری داده و راهنمایی کند .
۸.

اندازه گیری سر و صدای محیط کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 184 تعداد دانلود : 470
در این مقاله در ابتدا هدف از اندازه گیری سر و صدا ، روش اندازه گیری ، چگونگی تشخیص مشکل سر و صدا ، مواردی که در زمان اندازه گیری باید مورد بررسی قرار گیرد ، تجیهزات مورد نیاز برای اندازه گیری سر و صدا و ... اشاره شده است .
۹.

تصویری آماری از وضعیت زنان و مردان در بخش غیر رسمی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 676 تعداد دانلود : 264
هدف این گزارش ، ارایه تصویری آماری از بخش غیر رسمی و استفاده از داده های موجود در جهان است . آمارها و شاخص های ارایه شده در این مقاله برای درک بهتر کاربران در مورد اندازه ، اجزا و ویژگی های بخش غیر رسمی طراحی شده است . چنین اطلاعاتی در تنظیم سیاست ها و برنامه های ملی و بین المللی جهت ارتقا شرایط مناسب کار و همچنین مشارکت در رفع فقر را مورد بررسی قرار داده است .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶