پژوهشنامه حمل و نقل

پژوهشنامه حمل و نقل

پژوهشنامه حمل و نقل 1384 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارایه یک مدل ابتکاری مبتنی بر سیستم اجتماع مورچه ها برای حل مسئله زمان بندی حرکت قطار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوریتم فوق ابتکاری بهینه‌سازی اجتماع مورچه‌ها سیستم اجتماع مورچه‌ها مسئله زمان بندی حرکت قطار مسئله فروشنده دوره گرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 378 تعداد دانلود : 325
در این مقاله با توسعه الگوریتم فوق ابتکاری سیستم اجتماع مورچه‌ها2(ACS) الگوریتمی برای زمان بندی حرکت قطار معرفی شده است. ابتدا نوعی از مسئله زمان بندی حرکت قطار در قالب یک برنامه ریزی ریاضی مدلسازی و سپس الگوریتمی مبتنی بر ACS برای حل آن پیشنهاد شده است. با این فرض که هر قطار در مسئله زمان بندی حرکت قطار معادل یک شهر در مسئله فروشنده دوره گرد3(TSP) باشد، ACS بر روی گراف مسئله TSP، توالی حرکت قطارها را مشخص می کند. بر اساس این توالی و رفع تلاقی در برخورد قطارها، زمان بندی حرکت مشخص خواهد شد. مثالهای عددی در ابعاد کوچک و متوسط برای بررسی صحت و کیفیت جوابها توسط الگوریتم حل شده و نتایج حاصله با حل دقیق بهینه آنها مقایسه شده اند. از مقایسه نتایج حل دقیق مسائل و حل آنها توسط الگوریتم پیشنهادی صرفه جویی های زمانی و پاسخی با کیفیت خوب به دست آمده است. در انتها برای توصیف نحوه محاسبات نیز یک مطالعه موردی ارائه شده است.
۲.

ارزیابی و پردازش تابع احتمال توزیع تأخیر در تقاطع های چراغدار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توزیع تقاطع چراغدار تأخیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 127 تعداد دانلود : 503
"مطالعات انجام شده در مورد تأخیر وسایل نقلیه در تقاطع¬های چراغدار،‌ اکثراً به برآورد میانگین تأخیر می‌پردازند، ولی حجم مطالعات در مورد تغییرات و توزیع تأخیر بسیار کمتر است. توجه نکردن به این موضوع تأثیر قابل توجهی بر دقت در محاسبه زمان سفر در کمانها دارد. در این تحقیق با استفاده از داده‌های بدست آمده از آمار تأخیر که به روش «زمان سفر» در 3 تقاطع چراغدار با زمانبندی ثابت در شهر تهران انجام گرفته، مدلی برای تابع احتمال توزیع تأخیر در تقاطعهای چراغدار پیشنهاد شده است. برای این منظور بهترین تابع توزیع به وسیله نرم‌افزار Arena به داده‌های جمع‌آوری شده برازش شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که تابع توزیع «ویبول» منجربه خطای کمتری از بقیه توابع می‌شود. دو پارامتر این تابع نیز به وسیله «میانگین داده‌ها» و «نسبت طول چرخه به طول سبز» تقریب زده شده‌اند."

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸