گفتگو

گفتگو

گفتگو 1374 شماره 8

مقالات

۱.

توهم توطئه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 215 تعداد دانلود : 953
توهم توطئه را می‌توان وجه جمعیِ بیماری‌ای دانست که وجه شخصیِ آن همان پارانویا نام دارد. برای کسانی که به این توهم باور دارند، دست‌هایی نامرئی و نیروهای ناشناخته –که به نهادهای سیاسی، اقتصادی و یا مذهبی وابسته‌اند- همواره در سرمنشاء وقایع سیاسی و اتفاقات مهم تاریخی قرار دارند. در این نوشته، نویسنده به تشریح این نوع از توهم با رجوع به مثال‌هایی تاریخی که از تاریخ معاصر ایران برگرفته شده‌اند می‌پردازد.
۲.

تاریخ، خاطره، فراموشی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 432 تعداد دانلود : 208
این نوشته ترجمه متن سخنرانی‌ای است که ریکور در انجمن فلسفه تهران در سال 1374 ایراد نمود. رابطه میان تاریخ، خاطره و فراموشی موضوع اصلی این سخنرانی است که در ضمن به موضوعِ مسئولیت تاریخ‌نگار نیز می‌پردازد.
۳.

تاریخ بیست ساله

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 405 تعداد دانلود : 273
با سقوط پادشاهی رضاشاه در پی حمله متفقین به ایران در شهریور 1320، فضای سیاسی ایران نیز دگرگون شد، در این دوره که با آزادی‌هایی در عرصه نشر و مطبوعات توام بود، نگاهی مجدد به تاریخ دوره بیست ساله گذشته و چگونگی برآمدن استبداد پهلوی اهمیت خاصی یافت، گوشه‌هایی از این بحث با توجه به اهم مطالب منتشر شده در این زمینه، موضوع اصلی این بررسی را تشکیل می‌دهد.
۴.

تاریخ نو و بحران بازنمایی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 683 تعداد دانلود : 693
در این نوشته، پس از یادآوری مراحل رشدِ تاریخ‌نگاری در غرب، ویژگی‌های مکاتب تاریخ‌نگاری‌ای که در عکس‌العمل به سنت پیشین در اوایل قرن بیستم پدید آمدند بررسی می‌شوند. در این بررسی "مکتب آنال"، "مطالعات فرودستانِ آسیای جنوب شرقی" مورد توجه قرار گرفته‌اند. تاریخ‌نگاری معاصر ایران نیز در این مقاله مورد بازبینی قرار گرفته است.
۵.

فرهنگ مادی و جغرافیا

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 544 تعداد دانلود : 65
در این مقاله که بخش اول آن در این شماره فصلنامه گفتگو و بخش دوم آن در شماره 9 این فصلنامه منتشر شده است، نویسنده بر اهمیت در نظر گرفتنِ فرهنگ مادی (تکنیک و تکنولوژیک) به عنوان ابزاری برای فهمِ سکون یا پیشرفت در خاورمیانه تأکید می‌کند. این مقاله عمدتاً ناظر است بر دوران پیشامدرن این خطه که کمتر مورد توجه بوده است. همچنین نویسنده به دلایلی که باعث شدند در همین دوره غرب از خاورمیانه بسیار جلو افتد توجه می‌دهد.
۶.

تاریخ و سینما؛ مصاحبه با مارک فرو

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 719 تعداد دانلود : 520
در این مصاحبه، مارک فرو یکی از نامدارترین مورخان فرانسه و سردبیر نشریه آنال سیر آشنایی خود را با تاریخ و به ویژه تاریخ انقلاب روسیه بازگو می‌کند. او همچنین به نوشته‌هایش در مورد سینما و مشخصاً رابطه این رسانه‌ با تاریخ می‌پردازد.
۷.

تاریخ روان‌شناسی و روان‌شناسی تاریخی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 319 تعداد دانلود : 231
پس از مروری انتقادی به نظریه‌های روانشناختیِ ویگوتسکی و الکساندر لوریا، نویسنده به گرایش‌های جدید در این علم اشاره می‌کند. این نظریه‌های جدید، تاریخ انفرادی شخص را برای درک چگونگی بازتاب فردیتِ وی در رفتار، شخصیت و روانشناسی وی در نظر می‌گیرند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳