هنرنامه

هنرنامه

هنرنامه 1379 شماره 6

مقالات

۱.

فرم از دیدگاه کاندینسکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 910
روح خلاق ( روح انتزاعی ) آرزو و اشتیاق درونی و ارزشی نو را در انسان بر می انگیزد که منجر به کوشش آگاهانه یا ناآگاهانه انسان برای یافتن فرمی مادی برای بیان فرم روحانی می شود که به تحول و تعالی می انجامد . روح خلاق درون ماده نهفته است . مطلق را نمی توان در فرم (‌مادی گری ) یافت . فرم همواره موقتی و به عبارتی نسبی است . « فرم ،‌بیان بیرونی محتوای درونی است ». برای هر هنرمند ، فرم او یا شیوه بیان خودش بهترین است که بدان تجسم می بخشد ...
۲.

درآمدی بر شناخت خلاقیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 862
در این شماره موضوعاتی از قبیل درجات و منابع خلاقیت ، رابطه ههوش و خلاقیت ، امکان آموزش و اکتسابی بودن آن ،‌ارتباط خلاقیت و تحصیلات و ارتباط خهلایت با سن و جنسیت افراد مورد بررسی قرار گرفته است . با مرور این مباحث ، ماهیت مقوله خلاقیت - زیر بنای بنیادین دنیای هنر و فن آوری - به گونه ای گسترده تر مورد بحث و شناسایی قرار می گیرد .
۳.

نمادگرایی در هنرهای سنتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 477
انسان به شیوه نمادپردازی در طی تاریخ بهتر توانسته است مفاهیم را نمودار سازد که به روش های دیگر قابل بیان و توصیف نبوده اند . نماد ،‌سر و رازی است که تنها وسیله بیان چیزی است که به طریق دیگر قابل ذکر و بیان نیست و هرگز یکباره آشکار نمی شود و همواره از نو باید ارزشش را دریافت . در این تحقیق نمادها در سه گروه هندسی ،‌گیاهی و حیوانی توضیح داده می شوند . در گروه نمادهای هندسی ،‌دایره نمادی از کمال ، تمامیت و یکپارچگی و روح زمان و تعادل و کاملترین شکل هندسی است . در اساطیر ایرانی دایره ، کمال ،‌تمامیت و یکپارچگی ...
۴.

کاندینسکی و روش او در نقاشی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 920
نگارش عارفانه ، اساس هنر کاندینسکی را تشکیل می دهد . او به دنبال درونی ترین راه ها برای نقاشی است و از هر گونه احساس ظاهری و جنبه های مادی در اثر هنری دوری می کند . کاندینسکی از هنر بزرگ سخن می گوید ، خردمندی جدیدی که برای بشر به ارمغان آورده می شود . کاندینسکی در رساله « معنویت در هنر » بخوبی به شرح افکار و روشهای خود در هنر و نقاشی پرداخته و هنر و هنرمند را از جوانب گوناگون بررسی کرده است ...
۵.

دیسک های رنگی چرخان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 825
از بین شکل های مختلف که به صورت مفهومی و برای انتقال بار معنایی در نقاشی ها و آثار تصویری یکی دو قرن اخیر ، به کار برده شده اند ، شاید نقش های دوار و اشکال گرد ، بیشترین کاربرد را داشته باشند . البته این به معنای آن نیست که اشکال دیگر ، از انتقال بار معنای بر کنار باشند یا هنرمندان همیشه - به عمد یا تقلید - شکل خاصی را از بین اشکال برگزیده باشند . هر نقاش بسته به ضرورت روح و احساس خود و بر مبنای روند کاری اش ، فرم ها ، شکل ها . رنگ ها خاصی را در اثرش به کار می برد و در بیشتر موارد هم ،‌تلفیق و ترکیبی از شکل ها ، نقش ها و ترکیب بندی اثر هنرمند را تدوین و تکمیل می کند ...
۶.

رمانتیسم و نسبت آن با حفاظت و مرمت آثار تاریخی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 817
در این مقاله ثابت خواهد شد در دوره رومانتیسم مرمت آثار تاریخی از مبحث صورت قدیمی اش خارج و امکانات ویژه ای برای ارزیابی اغلب کارهای مرمتی عرضه کرد . گرایشهای اصلی در زمینه مرمت معماری و دیگر آثار تاریخی و هنری در همین دوره پا گرفت و منتقدان و مرمت کارانت از هواداان اصالت معماری در دوره رمانتیک قرار گرفتند . این هنرمندان در زندگی پر فعالیت خویش که تا ا واخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم امتداد یافت ، با تدوین منشورها و نظریه ها در کنگره های بین المللی ، بهترین موقعیت را ارائه دادند ...
۷.

بررسی میزان مطابقت طراحی و تولید قفلهای کهن ایرانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 495
در روشها و فرآیندهای سیستماتیک طراحی و تولید صنعتی و سنتی ناب مبانی معین و مشخصی به طور مشترک تأثیرگذار هستند . این مبانی عمدتآ عبارت هستند از : 1- فرم محصول 2- فرهنگ زیبایی دوره تولید 3- فنون تولید و مواد مورد استفاده 4- میزان عملکرد محصول 5- ارگونومی محصول 6- نوآوری و خلاقیت در محصول 7- میزان ارتباط فرم و مکانیزم 8- خصوصیات ظاهری و فیزیکی محصول . در این مقاله تعدادی از قفلهای کهنی ایرانی با توجه به مبانی فوق بررسی ، ...
۸.

طراحی در موقعیت فوردیسم و پست فوردیسم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی
  2. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری جنبش ها/سبک ها/مکاتب
تعداد بازدید : 294
ظهور و شکلی گیری گرایشهای مدرنیستی و پست مدرنیستی در طراحی ، خود زاییده ی شرایط و موقعیت هایی بود که پیشتر در عرصه های مختلف اجتماعی ،‌ اقتصادی و صنعتی به وقوع پیوسته بود و در عین حال ، خود نیز بر این شرایط تأثیر نهاد . این رابطه ی متقابل بین شکل گیری جنبش های طراحی ، و زمینه های اجتماعی و اقتصادی آن ،‌ در قالب موقعیت متمایز فوردیسم و پست فوردیسم - که گاه از آن به عنوان کلی دوره های ...
۹.

لوئیچی کلانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 226
لوئیجی کلانی ، این طراح جهان میهنی ، در سرزمین هیجان انگیز و پیشتازان فردا کار می کند . برای او آینده ، بخشی از گذشته است . کلانی دوربین عکاسی ،‌ ابزار آلات رایانه یی (‌کامپیوتری ) ، عینک آ‌فتابی ، خودرو و نیز ابر تانکر ( سوپر تانکر ) و هواپیما را با الهام گرفتن از طبیعت ، بویژه فرمهای گرد بدن انسان طراحی می کند . این مجموعه طرحها ، به خاطر فرمهای گردی که دارند ، اصطلاحآ به تخم مرغهای کلانی معروف هستند ...
۱۰.

فیلم و نقاشی در آثار تارکوفسکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 384
موضوع این مقاله به بررسی نگاه آندری تارکوفسکی در ارتباط با نقاشی و سینما و تطبیق این دیدگاه با اثار برخی از فیلمسازان هم عصر او از جمله استانلی کوبریک باز می گردد . این مقاله به قلم میخائیل رومادین بوده و او در این تطبیق قصد دارد تا فیلم مهم آندری تارکوفسکی و استانلی کوبریک را از زاویه دید نقاشی و علم مورد بررسی قرار دهد . رومادین در این مقاله به نتیجه ای مهم دست می یابد . او هنگام مقایسه دو فیلم اودیسه 2001 ، ساخته کوبریک ، و سولاریس ، ساخته آندری تارکوفسکی به این دیدگاه می رسد که هر دو از نقاشی و علم تأثیر پذیرفته اند ، ...